BÁCS-KISKUN MEGYE ÉS
KISKUNHALAS
MENTÉSTÖRTÉNETE
Bács-Kiskun az ország
legnagyobb megyéje: területe 8362 km2. A népességszámot tekintve
harmadik a megyék között. Jelentős a megye közúthálózatának a
nemzetközi tranzitforgalma. Az iparosítás, a nagyüzemi mezőgazdaság
létrehozása és a közúti forgalom növekedése a potenciálisbaleseti
források számát emelte. Ez tette szükségessé - egyéb okok mellett -
a mentőállomáshálózat kiépítését és a szükségleteknek megfelelő
folyamatos fejlesztését. A mentőfeladatok ellátásához megyénkben
jelenleg 11 mentőállomás áll rendelkezésre. Bács-Kiskun megyében a
szervezett életmentés kezdeti formái a 19. század végén a tűzoltóság
kebelén belül alakult ki, jelentősebb fejlődést azonban csak az
1920- 30-as évek hoztak. 1948-ban a mentőegyesületek államosításával
létrejött az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) mely átvette a megyében
működő mentőállomások irányítását. A háború után 1947-ben először az
öt városban ( Kecskemét, Baja , Kalocsa, Kiskunfélegyháza,
Kiskunhalas, ) kezdte meg működését mentőállomás. Új mentőállomások
épültek ( Szabadszállás 1950, Kiskőrös 1952, Bácsalmás 1958,
Dunavecse 1971, Kecskemét II. 1982, Tiszakécske 1983, )
korszerűsödött a technika és emelkedett a dolgozók szakmai
felkészültségének színvonala.A megyeszékhelyen kivonuló mentőorvos-
mentőtiszti szolgálat, illetve rohamkocsi szolgálat létesült. E
nagyszerű fejlődés igazi értékét azonban csak a múltba
visszapillantva értékelhetjük.
Kiskunhalason Dr. Monszpart
László a városi kórház egykori kiváló sebésze 1924. december 27-én a
város közgyűlése elé terjesztette javaslatát, egy mentő- és
betgszállító inztézmény megalakítására. Ezt követően a tűzoltóságon
belül szervezték meg egy lovas mentőkocsival a mentőszolgálatot. A
lovakat, a kocsit és annak hajtóját a város adta, az ápolókat( két
fő tőzoltót) a tűzoltóság. A mentőhívásokat is a tűzoltóság
ügyeletese vette. A VVOME-val (Vármegyék és Városok Országos Mentő
Egyesülete) 1929.július 3-án kötött együttműködési megállapodás után
érkezett az első Magosix- mentőautó, melyet a tűzoltóságnál
tároltak. A tűzoltók biztosították a Gépkocsivezetőt és a
betegkisérőt is. Továbbra is megmaradt a lovas mentőkocsi és a
mentőautó távollétében azzal vonultak ki a város területére.

Mentő-lovaskocsi
A VVOME 1947-ben egy
Dodge- mentőautót küldött a városnak és vele egyidejűleg lehelyezett
egy gépkocsivezetőt. 1950. február 1-től vette át az OMSZ ( Országos
Mentőszolgálat ) a tűzoltóktól a mentőszolgálat
ellátását.

Dodge- mentőautó
Ettől az időtől
alkalmazta Téglás Istvánt mellékállású ügykezelőként. Az első
mentődolgozók Szabó István és Vasas András gépkocsivezető, valamint
Zsivánovits István és Ternyák József ápolók voltak. 1950 júniusában
költözött a mentőállomás első önálló elhelyezésébe a Kossuth Lajos
u. 10 szám alá. Ekkor egy 24 órás gépkocsi dolgozott, az épület
szolgálati lakásában lakó Vasas Andrásné látta el bentlakóként a
telefonügyeletet. A mentőállomás 1953 augusztusában a Köztársaság u.
11.szám alá költözött és az itt lévő szolgálati lakásban Zsivánovits
Istvánné lett a bentlakó telefonügyeletes, annak
megszüntéig-1972-ig. A mentőállomás első gondnoka 1958. január
20-tól Kovács Gyuláné volt. Az első tiszteletdíjas állomásvezető
főorvosok Dr. Lorencz György kórházi orvos, majd Dr. Kopeczki Károly
járási főorvos voltak. A mentőállomáson 1962-ig egy 24 órás
futókocsi volt, a második futókocsi 1963-ban, a harmadik 1969-ben, a
negyedik 1972, az ötödik 1975-ben, a hatodik1976-ban és a hetedik
1978-ban áll szolgálatba.

Nysa-mentőgépkocsi
A második 24 órás
gépkocsi 1974-től szolgált. 1972-től napi 24 órában ápolói
telefonügyeletet, majd 1974-től a szolgálatvezetői szolgálat
szervezésére került sor. 1975-től a garázsmester, majd 1977-től a
főápoló részben függetlenítve végzi feladatait. 1976-ban költözött
át a mentőállomás a Brinkus Lajos u. 1 szám alatti, 5,5 millió
forintért épült korszerű, új mentőállomás épületébe, és azóta is ott
működik

Udvar a garázssorral Mentőállomás
homlokzata
Jelenleg 4 gépkocsi áll szolgálatba naponta melyből
kettő teljesít 24 órás szolgálatot.1995 óta van eset-rohamkocsink,
melyen orvosok és mentőtisztek állnak szolgálatban. Az állomás 35
dolgozója ( lásd-dolgozóink menüpont) renszeres időközönként
továbbképzéseken vesz részt, majd az ott elhangzó és begyakorolt
elsősegélynyújtási ismeretekből, elméleti és gyakorlati vizsgát
tesznek évente. A dolgozók alapítványt hoztak létre ( lásd -
alapítvány menüpont) a korszerűbb , magasabbszintű mentés érdekében.
Jelenleg ezek a tipusú mentőgépkocsik állnak
szolgálatban:

Mercedes-Sprinter
rohamkocsi Ford-Transit 24 órás gk.
Toyota-
Hiace nappalos szállító
gk.
Készítette:
Kormos László
|