Kiskunhalas Mentőállomás 
     
 Rólunk
 

 

 

 

 

 

 

 

Kiskunhalas 6400 Nagy Szeder I. u. 1.

(06-77/ 421-634)

 

BÁCS-KISKUN MEGYE ÉS KISKUNHALAS

MENTÉSTÖRTÉNETE

 

 

 

Bács-Kiskun az ország legnagyobb megyéje: területe 8362 km2. A népességszámot tekintve harmadik a megyék között. Jelentős a megye közúthálózatának a nemzetközi tranzitforgalma. Az iparosítás, a nagyüzemi mezőgazdaság létrehozása és a közúti forgalom növekedése a potenciálisbaleseti források számát emelte. Ez tette szükségessé - egyéb okok mellett - a mentőállomáshálózat kiépítését és a szükségleteknek megfelelő folyamatos fejlesztését. A mentőfeladatok ellátásához megyénkben jelenleg 11 mentőállomás áll rendelkezésre. Bács-Kiskun megyében a szervezett életmentés kezdeti formái a 19. század végén a tűzoltóság kebelén belül alakult ki, jelentősebb fejlődést azonban csak az 1920- 30-as évek hoztak. 1948-ban a mentőegyesületek államosításával létrejött az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) mely átvette a megyében működő mentőállomások irányítását. A háború után 1947-ben először az öt városban ( Kecskemét, Baja , Kalocsa, Kiskunfélegyháza, Kiskunhalas, ) kezdte meg működését mentőállomás. Új mentőállomások épültek ( Szabadszállás 1950, Kiskőrös 1952, Bácsalmás 1958, Dunavecse 1971, Kecskemét II. 1982, Tiszakécske 1983, ) korszerűsödött a technika és emelkedett a dolgozók szakmai felkészültségének színvonala.A megyeszékhelyen kivonuló mentőorvos- mentőtiszti szolgálat, illetve rohamkocsi szolgálat létesült. E nagyszerű fejlődés igazi értékét azonban csak a múltba visszapillantva értékelhetjük.

Kiskunhalason Dr. Monszpart László a városi kórház egykori kiváló sebésze 1924. december 27-én a város közgyűlése elé terjesztette javaslatát, egy mentő- és betgszállító inztézmény megalakítására. Ezt követően a tűzoltóságon belül szervezték meg egy lovas mentőkocsival a mentőszolgálatot. A lovakat, a kocsit és annak hajtóját a város adta, az ápolókat( két fő tőzoltót) a tűzoltóság. A mentőhívásokat is a tűzoltóság ügyeletese vette. A VVOME-val (Vármegyék és Városok Országos Mentő Egyesülete) 1929.július 3-án kötött együttműködési megállapodás után érkezett az első Magosix- mentőautó, melyet a tűzoltóságnál tároltak. A tűzoltók biztosították a Gépkocsivezetőt és a betegkisérőt is. Továbbra is megmaradt a lovas mentőkocsi és a mentőautó távollétében azzal vonultak ki a város területére.

                                                             Mentő-lovaskocsi

A VVOME 1947-ben egy Dodge- mentőautót küldött a városnak és vele egyidejűleg lehelyezett egy gépkocsivezetőt. 1950. február 1-től vette át az OMSZ ( Országos Mentőszolgálat ) a tűzoltóktól a mentőszolgálat ellátását.

                            Dodge- mentőautó

Ettől az időtől alkalmazta Téglás Istvánt mellékállású ügykezelőként. Az első mentődolgozók Szabó István és Vasas András gépkocsivezető, valamint Zsivánovits István és Ternyák József ápolók voltak. 1950 júniusában költözött a mentőállomás első önálló elhelyezésébe a Kossuth Lajos u. 10 szám alá. Ekkor egy 24 órás gépkocsi dolgozott, az épület szolgálati lakásában lakó Vasas Andrásné látta el bentlakóként a telefonügyeletet. A mentőállomás 1953 augusztusában a Köztársaság u. 11.szám alá költözött és az itt lévő szolgálati lakásban Zsivánovits Istvánné lett a bentlakó telefonügyeletes, annak megszüntéig-1972-ig. A mentőállomás első gondnoka 1958. január 20-tól Kovács Gyuláné volt. Az első tiszteletdíjas állomásvezető főorvosok Dr. Lorencz György kórházi orvos, majd Dr. Kopeczki Károly járási főorvos voltak. A mentőállomáson 1962-ig egy 24 órás futókocsi volt, a második futókocsi 1963-ban, a harmadik 1969-ben, a negyedik 1972, az ötödik 1975-ben, a hatodik1976-ban és a hetedik 1978-ban áll szolgálatba.

 

                    Nysa-mentőgépkocsi

A második 24 órás gépkocsi 1974-től szolgált. 1972-től napi 24 órában ápolói telefonügyeletet, majd 1974-től a szolgálatvezetői szolgálat szervezésére került sor. 1975-től a garázsmester, majd 1977-től a főápoló részben függetlenítve végzi feladatait. 1976-ban költözött át a mentőállomás a Brinkus Lajos u. 1 szám alatti, 5,5 millió forintért épült korszerű, új mentőállomás épületébe, és azóta is ott működik

                          

                 Udvar a garázssorral                                                                    Mentőállomás homlokzata

                

Jelenleg 4 gépkocsi áll szolgálatba naponta melyből kettő teljesít 24 órás szolgálatot.1995 óta van eset-rohamkocsink, melyen orvosok és mentőtisztek állnak szolgálatban. Az állomás 35 dolgozója ( lásd-dolgozóink menüpont) renszeres időközönként továbbképzéseken vesz részt, majd az ott elhangzó és begyakorolt elsősegélynyújtási ismeretekből, elméleti és gyakorlati vizsgát tesznek évente. A dolgozók alapítványt hoztak létre ( lásd - alapítvány menüpont) a korszerűbb , magasabbszintű mentés érdekében. Jelenleg ezek a tipusú mentőgépkocsik állnak szolgálatban:

 

  

  Mercedes-Sprinter rohamkocsi        Ford-Transit  24 órás gk.                 Toyota- Hiace nappalos szállító gk.          

 

                                  

 

                                                                                                                    Készítette: Kormos László

     
Made by: Hoter                                                                                                                Szerkeszti :Horváth Tibor (sefthes) 2007
                        Counter Stats
                        hit counter
                         hit counter Counter